Selasa, 22 Disember 2009

Keratan Akhbar!

Boleh masuk sekolah

KANAK-KANAK
yang tidak mempunyai dokumen kelahiran boleh didaftarkan masuk ke sekolah kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan selepas mendapat surat pengesahan ketua kampung, termasuk kaum pendatang dan pekerja berpermit.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad bin Zarkashi (gambar), berkata sebenarnya tidak timbul masalah bagi kanak-kanak yang tiada dokumen untuk belajar.

“Jika tidak ada dokumen tetapi ada pengesahan ketua kampung, itu diterima pakai, sebab itu untuk pendidikan, untuk sekolah.

“Soal nak mohon warga negara itu soal lain. Kalau tidak ada dokumen tetapi disahkan oleh ketua kampung, dia akan diterima masuk, maksudnya tidak timbul arahan mereka ini kena pergi jumpa pegawai pendaftaran untuk diterima masuk ke sekolah.

“Ini cukup jelas, cuma saya nak perjelaskan, timbul kekeliruan mengenai pendatang. Kalau pendatang asing tanpa izin memang kita tidak terima.

“Tetapi kalau pendatang seperti pelarian Rohingya atau Kampuchea dan pekerja yang ada permit, kita terima tapi dia kena bayar yuran tahunan RM120,” katanya. - Oleh Idris Musa (idris@hmetro.com.my)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan