Selasa, 14 April 2009

Kursus Badan Berunifom

136 Pengakap Daerah Gombak sertai kursus kepimpinan


HULU KELANG, SELANGOR: Seramai 136 anggota Pengakap Daerah Gombak menyertai kursus modul Ketua Enam Sekawan, yang berakhir tengah hari Sabtu lalu.

Kursus tahunan ini diadakan selama dua hari di tapak perkhemahan di Sekolah Kebangsaan Hulu Kelang (SKHK), dekat sini.

Turut serta anggota pengakap perempuan yang terpilih dari 20 buah sekolah rendah sekitar Daerah Gombak. setiap sekolah menyertakan empat orang pengakap.

Program yang dikendalikan bersama 20 jurulatih, memberi tunjuk ajar asas kepimpinan kepada empat kumpulan dalam berbagai aspek bagi melahirkan ketua atau pemimpin yang wibawa.

Antara sekolah yang terbabit dalam kursus kepimpinan enam sekawan ialah Sekolah Kebangsaan Gombak 1 dan 2, Sekolah Kebangsaan Taman Selasih, Sekolah Kebangsaan Lembah Keramat dan sebagainya.

Selama dua hari, menu popular yang dihidangkan seperti nasi goring dan nasi putih dengan sup ayam menjadi hidangan kepada anggota pengakap.

Sementara itu Sekolah Kebangsaan Hulu Kelang (SKHK) yang diketuai oleh Cikgu Sifly Saari sebagai Ketua e-Sekawan, menyifatkan perkhemahan kali ini penuh cabaran terutama musim hujan yang tidak menentu.

SKHK yang menjadi tuan rumah sejak beberapa tahun lalu. Biasanya kursus perkhemahan pengakap diadakan di FRIM, Kepong dan Bukit Labun. Namun kali ini diadakan di padang sekolah.

Antara modul kursus yang disediakan kepada anggota pengakap ialah model kepimpinan kursus enam sekawan yang diketuai oleh Cikgu Sifly Saari (SKHK), Cikgu Rosdi Musa, Cikgu Shahrom (pakaian seragam base 1), Cikgu Arulnathan (tugas ketua e sekawan) dan ramai lagi tenaga pengajar.

















Tiada ulasan:

Catat Ulasan