Jumaat, 5 Februari 2010

Pelantikan AJK baru dan Mesyuarat Agung PIBG Kali Ke-35

TANGGAL 23 Januari lalu, berlangsungnya, Mesyuarat Agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Kali Ke-35 bertempat Dewan Bisikan Kalbu.
Sebelum mesyuarat bermula diadakan majlis Hari Apresiasi Kecemerlangan Akademik 2010 bagi meraikan kejayaan 52 pelajar terbaik dalam kelas, mata pelajaran, lonjakan akademik dan terbaik dalam aliran, dari Tahun 1 hingga Tahun 5.
Mesyuarat Agung yang dipengerusikan Encik Ariffin Bin Mansor, kali ini berlaku perubahan kepimpinan dalam PIBG. Ini ekoran Yang DiPertuanya, Tuan Mejar Jefri B Mohd Isa, mengundur diri dari memimpin PIBG kerana ingin melanjutkan pengajian di Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang (USM).
Selain Tuan Mejar Jefri, dua lagi ahli Jawatankuasa (AJK), Encik Sudin Bin Kassim dan Encik Abd. Rani Bin Yaacob, turut melepaskan jawatan atas sebab-sebab faktor seperti berpindah tempat kerja. Ketiga-tiga Jawatankuasa tersebut, sempat berkhidmat selama setahun namun banyak sumbangan dan jasa mereka telah diberikan kepada PIBG.
Seluruh pengurusan PIBG SKHK mengucapkan terima kasih kerana komitmen sepanjang berada di kerusi persatuan.
Di akhir mesyuarat, Encik Abdul Razak Bin Hussin, pengarah ekskutif syarikat pelancongan, dipilih sebulat suara mengisi jawatan Yang DiPertua PIBG sesi 2010-2011. Sementara dua AJK baru turut dilantik iaitu Encik Rohaizat Saryan dan Puan Noriah Hani. Lain-lain AJK sedia ada, seperti Encik Ariffin Bin Mansor (Timbalan Yang DiPertua), Encik Ramli Bin Abdul (AJK), Encik Abdul Ghaffar Bin Saidin (AJK), Encik Saini Bin Kulop Kechil (AJK), Encik Zohari Bin Ahmad (AJK) dan Encik Razi Bin Ayob, mewakili pemimpin masyarakat setempat.
Kurang dari lima puluh ibu bapa yang hadir di dalam mesyuarat ini, jumlah yang sangat sedikit berbanding tahun lalu. Namun apa yang terkilan, jika diukur jumlah kehadiran hanyalah 18 peratus dari 804 murid yang memulakan pengajian mereka pada tahun ini. Persoalannya, kenapa masih kekal dengan budaya enggan bekerjasama dan mementingkan tugas daripada membincangkan masa depan anak-anak.
Sudah sampai masanya anjakan pradigma berlaku di minda ibu bapa, jika mahukan kejayaan dicapai oleh anak kita! Fikir dan renungkanlah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan