Rabu, 24 Mac 2010

Sambutan Maulidur Rasul 1431 Hijrah




SEBAGAIMANA tahun lalu, sambutan Maulidur Rasul Nabi Junjungan Muhammad SAW, peringkat sekolah 1431 hijrah yang bertemakan Memantapkan Ukhwah Memperkasakan Ummah, berlangsung dengan sempurna, baru-baru ini.

Perarakan ini membabitkan pelajar sekolah Tahun 1, Tahun 3, Tahaun 4, Tahun 5 dan Tahun 6, mengeliling kawasan sekolah dan berahir di Dewan Bisikan Kalbu, Sekolah Kebangsaan Hulu Kelang (SKHK).

Turut serta murid pra-sekolah dan Tadika Kemas yang mendahului perarakan tersebut dengan salawat ke atas Baginda Rasulullah.

Hadir sama di dalam perarakan tersebut ialah Yang Berbahagia Penghulu Mukim Hulu Kelang, Tuan Zaimi Ghazali, Guru Besar Encik Mohamad Alwan Ginen, Yang DiPertua Persatuan Ibu Bapa Guru (PIBG) Encik Abdul Razak Hussin serta ahli jawatankuasa PIBG dan guru-guru.

Majlis sambutan tambah bermakna dengan paluan kompang, diikuti bacaan ayat suci al Quran, yang disampaikan oleh adik Mohd Jefri Sufyan, Tahun 6 Wawasan. Adik Mohd Jefri, adalah johan Tilawah al Quran 2010 SKHK.

Diikuti persembahan tiga kumpulan nasyid iaitu al Naim (johan persembahan), Bulan Mentari (tempat kedua) dan tempat ketiga kumpulan Nur Zaharah. Turut meceriakan majlis, penyampaian hadiah kepada pelajar yang cemerlang dalam pelbagai aktiviti sekolah.

Sebelum itu, dalam ucapan sambutan, Yang DiPertuan PIBG, menggesa murid-murid mencontohi dan menghayati perjuangan Baginda Rasulullah yang berjaya membawa Islam ke mercu kegemilangan, berteraskan keimanan, disiplin serta keperibadian.

“Oleh sebab itulah, Baginda Rasulullah disanjungi tinggi umatnya sehingga ke hari ini. Malah Baginda Rasulullah juga menjadi contoh terbaik kepada pemimpin dunia semasa hayat Baginda,” kata Abdul Razak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan